سیصد و سیزده

مثل نسیم ، آمدنت ناگهانی است مثل شمیم یاس ، حضور تو آنی است

سیصد و سیزده

مثل نسیم ، آمدنت ناگهانی است مثل شمیم یاس ، حضور تو آنی است

سیصد و سیزده

پیام های کوتاه

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

  • ۱۸ آبان ۹۳، ۰۸:۲۰ - هفتکل سلام
    سلام

نویسندگان

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

آنچه درپی می آید گفتگوی پرویز امینی با عصر اندیشه است:

عصراندیشه:

ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، همانطور که اطلاع دارید چندی پیش جناب آقای روحانی در یکی از سخنرانی‌هایشان مبحث «رفراندوم» را مطرح کردند که حاشیه‌ها و موضع‌گیری‌های متفاوتی را نیز در پی داشت. شما طرح این مسائل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا رفراندوم را طرحی برای «عمل» می‌دانید و یا آن را در قالب‌هایی مانند پوپولیسم می‌سنجید؟

 

- امینی: بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ برای فهم بهتر مسأله، ناگزیر هستیم که این مسأله یعنی طرح همه پرسی را در کلیتی به نام «ساز وکار حضور سیاسی و اداره جامعه» تحلیل کنیم. به یک معنا و بر اساس چگونگی تعامل با جامعه، می‌توانیم از سه سازوکار سیاسی و اجتماعی «نخبه گرایانه»، «مردم گرایانه» و توده گرایانه (پوپولیستی) صحبت کنیم.

بنابراین باید بفهمیم که در این بین مرز پوپولیسم با مردم گرایی و مرز مردم گرایی با نخبه گرایی چیست. در ادبیات مصطلح شاید فرقی بین مردم‌گرایی و پوپولیسم قائل نشوند، اما اگر مفهوم اینها کمی روشن شود مسأله ما حل می‌شود که این روزها رفراندوم توسط رئیس‌جمهور محترم در چه ساز و کاری مورد بحث واقع می‌شود.

حسین سلاسل

تسنیم: سینما تا سال‌های سال هنر مغضوب برخی از فیلسوفان بوده است و آن را برخلاف استقبال گسترده بشر جدید، اسباب تخدیر برمی‌شمردند و هنری عامه پسند و بی‌ارزش. پیش از این فلسفه‌دانانی مانند آدورنو، هورکهایمر و. .. با طرد محکم و کوبنده سینما به سراغ موسیقی و ادبیات می‌رفتند. اما امروز موج دیگری در دنیا آغاز شده است. راه آکادمی و سینما در زمینه برخی علوم به روی هم باز شده است.

بر خلاف دنیای امروز که دیگر با طرح فلسفه رسانه، سینما و هنر و با ورود برخی فیلسوفان، روانشناسان، آکادمیسین‌ها و نظریه‌پردازان مانند لاکان، ژیژک، بدیو و. .. فضای سینما قدری تحلیلی‌تر شده است، این مسیر در ایران جز در مواردی کمیاب همچنان بسته است.

ارتباط سینما و آکادمی ایرانی عموماً در حد دانشکده‌های هنری تعریف شده و البته در مواردی که پای یک پروژه تاریخی یا پژوهشی وسط بوده بخش دیگری از دانشگاهیان بسته به سلیقه فیلمسازان به یک پروژه ورود داده شده‌اند. اما هنوز سینمای ایرانی با بخش اعظمی از دانشگاه فاصله دارد. خصوصاً وقتی صحبت از رشته‌های علوم اجتماعی مانند جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، روانشناسی و. .. می‌شود، فاصله سینمای اجتماعی ایران با آکادمیسین‌ها مشهودتر است.

حسین سلاسل

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران گفت: سخنان مجدد وزیر دفاع آمریکا در خصوص بازدید از مراکز نظامی ایران بیانگر شعور پایین وی و غرض ورزی آمریکایی ها است.

سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات مجدد وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه با شبکه CNN پیرامون بازدید از مراکز و تأسیسات نظامی ایران گفت: بعد از بیانات مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا در خصوص ممنوعیت بازدید از تأسیسات نظامی ایران اینگونه سخنان، حاکی از شعور پایین بیان کننده یا ناشی از سرریز شدن غرض ورزی های طرف مذاکره کننده آمریکایی است.

وی افزود: قبلا هم مذاکرات مقامات مسئول ایرانی در چارچوب تدابیر نظام، ممنوعیت هر گونه بازدید از مراکز و تأسیسات نظامی و دفاعی را به وضوح و با صراحت بیان کرده اند.

سردار جزایری با بیان اینکه از بعد دیگر می توان اصرار طرف آمریکایی مبنی بر حضور در مراکز نظامی ایران را در راستای آرزوهای پایمال شده و دست نیافتنی مقامات کاخ سفید قابل ارزیابی دانست، تأکید کرد: توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران پتک سنگین نظام در برابر زیاده خواهی بیگانگان و دشمنان ملت ما به شمار می آید.

حسین سلاسل