سیصد و سیزده

مثل نسیم ، آمدنت ناگهانی است مثل شمیم یاس ، حضور تو آنی است

سیصد و سیزده

مثل نسیم ، آمدنت ناگهانی است مثل شمیم یاس ، حضور تو آنی است

سیصد و سیزده

پیام های کوتاه

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

  • ۱۸ آبان ۹۳، ۰۸:۲۰ - هفتکل سلام
    سلام

نویسندگان


مجله اینترنتی فرانشر دکتر بیژن فروغی متخصص طب فیزیکی با بیان این که گزگز شدن یا مورمور شدن دست و پا علت‌های متفاوتی دارد و بعضی اوقات ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری خطرناک باشد، گفت: راه رفتن با پای خواب رفته کار دشواری است و تنها راه حل شل گذاشتن اندام است تا آرام آرام به حالت طبیعی بازگردد.

وی در ادامه افزود: احساس خواب رفتگی در اندام‌ها یا هر قسمتی از بدن یک احساس غیر طبیعی و همراه با سایرشکایات حسی نظیر سوزن سوزن شدن، گز گز و مور مور شدن یا احساس سوزش است که اصطلاحاً آن را " پارستزی" می‌نامند.این حالت‌ها می‌تواند به صورت موقت یا مزمن روی دهد.

وی تصریح کرد: بیشتر مواردخواب رفتگی دست و پا ناشی از فشار روی یک یا چند عصب است و اغلب چند دقیقه بعد از حذف فشار از بین می‌رود.

درواقع حسی و تحریکات حسی دست و پا ازطریق سلول‌های عصبی به نام نرون از مسیر نخاع وارد مغز می‌شود و هر گونه اخلال عملکرد این مسیر به طوری که نتواند پیام حسی را به خوبی به مغز منتقل کند به بروز" پارستزی" می‌انجامد.

دکترفروغی افزود: خواب رفتگی و گزگز می‌تواند یک نشانه از اختلال یا بیماری زمینه‌ای در بدن باشد و همچنین کار در سرما، شغل‌هایی ایستاده یا در وضع خاص، نوشتن مداوم، تایپ، خیاطی وسوزن دوزی، قلاب بافی و مانند اینها، حتی ارتباطات کاری با بعضی سموم و مواد الکلی از جمله شغل‌ها در بروز و افزایش این حالات اثر دارند مثلا عادت به تایپ مداوم و تسریع پیامک دردرازمدت سبب گزگز کردن سر انگشتان می‌شود.

گزگز شدن به دلیل یک بیماری است

وی خاطر نشان کرد: بیماری‌های کلیدی، کبدی، سندرم‌های فیبرو میالژی، تونل کارپ، التهاب‌های مزمن دست و پا، ضعف ودرگیری و فلج پا، نوروپاتی و کم توان شدن یا پیری بدن، کم تحرکی، ابتلا به بیماری‌هایی مثل ایدز، زونا، لوپوس، آرتریت روماتوئید، رماتیسم مفصلی، دیابت، پشت سرگذاشتن سکته‌ی ناقص، اختلالات دارویی یا هورمونی مثل ناهماهنگی و بخصوص کم کاری تیروئید و ... نیز به کرخ شدگی و سوزن سوزن شدن پاها و دست‌ها می‌انجامد.

وی در پایان افزود: گاهی این علائم باید بسیار جدی گرفته شود وبا پزشک ارتوپد مشورت شود.دیگر دلایل بی‌حسی اندام‌ها افزایش تهویه تنفسی است که در شرایط اضطراب آور ایجاد شده ولی در مواردی که بی‌حسی ناگهانی و غیر قابل توجیه روی می‌دهد ممکن است علامتی از یک بیماری جدی باشد که می بایست تحت بررسی‌های دقیق قرارگیرد و ام اس نیز جزو این بیماری‌ها نیز هست.

حسین سلاسل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">