سیصد و سیزده

مثل نسیم ، آمدنت ناگهانی است مثل شمیم یاس ، حضور تو آنی است

سیصد و سیزده

مثل نسیم ، آمدنت ناگهانی است مثل شمیم یاس ، حضور تو آنی است

سیصد و سیزده

پیام های کوتاه

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

  • ۱۸ آبان ۹۳، ۰۸:۲۰ - هفتکل سلام
    سلام

نویسندگان

پshohada-haftkel

هفتکل نیوز : مزار شهدای گمنام شهرستان هفتکل از سال 83 به حال خود رها شده و مسئولان توجهی به ساخت یادمان آن ندارند.

به گزارش هفتکل نیوز چند روزی بیشتر از آغاز سال نو خورشیدی نمی‌گذشت که ولوله‌ای در سراسر شهر ذهن‌ها را به خود معطوف کرد.

خبر خوشی در محافل و مجالس رد و بدل می‌شد و نسیم وصل مشام جان را صفا بخشید؛ همه اهالی شهر فکر و ذکرشان یک چیز بیشتر نیست… مهمان …!؟

فضای شهر را عطر یاس و سیب فرا گرفت و همه را خدایی کرد؛ دوباره یاد بیت‌المقدس، رمضان، والفجر مقدماتی، خیبر، بدر، ثامن‌الائمه، کربلای پنج و مرصاد زنده شد؛ دل‌ها به یاد شلمچه، طلائیه، دوکوهه، تنگه چزابه، فکه، جزایر مجنون، تپه‌های الله‌اکبر، حاج عمران، گیلان غرب، سرپل‌ذهاب، و … کربلایی شده است.

همه چشم به راه هستند، چشم به راه چند مهمان سبکبال و عالی‌مقام؛ سر از پای نشناخته برای در آغوش کشیدن عزیزان مسافر خود لحظه‌شماری می‌کنند.

هر کس به طریقی خود را میزبان می‌داند… یکی گل می‌خرد، یکی گلاب، مادری اسپند دود می‌کند و یکی هم برای میزبانی لاله‌ها قلب گرفتار خود را آب و جارو می‌کند.

هیچگاه این لحظه را از یاد نمی‌برم که پدر شهید ابراهیم بایمانی‌نژاد می‌پرسد: آیا می‌شود یکی از این شقایق‌ها، ابراهیم من باشد؟!

روز موعود فرا می‌رسد و شهر با صفای من، آغوش پر مهر خود را برای استقبال و پذیرایی از هفت گل بی‌نشان خانم زهرا(س) می‌گشاید.

*میزبانی لاله‌ها

آری؛ هفت پرستوی خونین‌ بال گمنام برای دلداری خانواده چهارده شهید جاویدالاثر هفتگل شهیدان:

13911128000293_PhotoL
عزت‌الله اگدرنژاد، مسعود آرزومند، ابراهیم بایمانی‌نژاد، علی درفشان، عباسعلی زنگنه، غلام سواری، عبدالرضا قبلی، ارسلان عسکری سبزکوهی، عبدالکریم لرکی، سیدابوالحسن میرسالاری، یارعلی محمدعلی‌زاده، یحیی ممبینی، خسرو محمدی و سردار رشید اسلام محمدکریم ممبینی به این دیار سفر کرده‌اند.

هفت نیلوفر گلگون ما هزاران مادر دارند، هزاران خواهر، هزاران پدر و هزاران برادر که با شاخه‌های مریم محبت خود به استقبال آنها آمدند.

*سؤالات بی‌پاسخ

با صدای شیون و زاری مادران و خواهران، تابوت شهدای گمنام بر دستان هزاران هفتگلی مهربان تا تپه‌های نورالشهدا تشییع و پیکر مطهر کبوترهای عاشق تا دروازه‌های بهشت بدرقه می‌شود و از آن پس، کوی شهدا تا ابد زیارتگاه عارفان و عاشقان و دارالشفای دلسوختگان و مزار هفت امامزاده عشق می‌شود.

از آن اربعین به یاد ماندنی (۲۳ فروردین ۱۳۸۳) نزدیک به هشت سال می‌گذرد و عاشقان آل‌الله فوج فوج به زیارت شهدای گمنام می‌روند.

آنچه باعث دل‌آزردگی آنها می‌شود بنای نیمه‌کاره یادمان شهداست که به حال خود رها شده است و این سوال‌ها را در ذهن هر زائری تداعی می‌کند…

چرا بانیان احداث یادمان شهدا که قول داده‌اند این یادمان را یک ساله و در خور شأن شهدا بسازند کاری نکرده‌اند؟ آیا بودجه‌ای برای این کار اختصاص نیافته و بالاخره اگر از همان روزهای نخست کار به مردم قدرشناس واگذار می‌شد باز هم شهدا این همه در غربت می‌ماندند؟

*مسئولان به خود بیایند

امین بایمانی‌نژاد که خود را ۲۲ ساله و برادر بسیجی جاویدالاثر شهید ابراهیم بایمانی‌نژاد معرفی می‌کند با انتقاد از رهاسازی بنای یادمان شهدای گمنام هفتگل اظهار کرد: هشت سال از تشییع باشکوه این هفت کبوتر خونین‌بال گذشته، ولی کاری برای آنها انجام نشده است.

وی با بیان اینکه این شهدا فرقی با برادرم ابراهیم ندارند اضافه کرد: وقتی به زیارت شهدای گمنام می‌روم حس غریبی در درونم ایجاد می‌شود و احساس غرور می‌کنم که در کشوری نفس می‌کشم که چنین شهدای عزیزی دارد.

این برادر شهید ادامه داد: وقتی سنگ مزارها را می‌خوانیم ۱۸ ساله، ۱۹ ساله احساس شرمساری می‌کنیم که نمی‌توانیم برای آنها کاری انجام دهیم؛ امیدوارم مسئولان به خود آیند و کار یادمان شهدا را پس از هشت سال به پایان برسانند.

*شهدای گمنام مایه پیشرفت و آبادانی

جوان دیگری که رضا موندنی ممبینی نام دارد با بیان اینکه هر شب سعی می‌کنم به زیارت شهدای گمنام بروم گفت: با اینکه مزار هفت شهید گمنام زائران زیادی دارد اما امکانات مناسبی که زائران بتوانند در آن به عبادت و راز و نیاز با خداوند متعال بپردازند، در کنار مزار این عزیزان وجود ندارد و حرمی که مسئولان قول داده بودند برای آنها بسازند هنوز ساخته نشده است.

وی ادامه داد: شهدا مانند امامزادگان برای ما قابل احترام هستند و مردم در طول شبانه‌روز به زیارت آنها می‌روند.

ممبینی در پایان بیان کرد: حدود هشت سال است که این عزیزان مهمان شهر ما هستند ولی هیچ کاری برای آنها نکرده‌اند و تمام وعده‌ها فقط در حد حرف باقی ماند.

shohada-haftkel

*آستین‌ها را بالا می‌زنیم

این جوان هفتکلی با بیان این مطلب که اگر ساخت بنا به مردم واگذار می‌شد تاکنون یادمانی زیبا و در خور شأن برای شهدای گمنام ساخته می‌شد، تصریح کرد: پس حضور این هفت لاله گلگون و تشییع هزاران نفری مردم، شهر خیلی پیشرفت کرده که همگی به برکت حضور شهدا بوده اما کاری برای خود آنها انجام نشده است.

وی در پایان تاکید کرد: ما جوانان و نوجوانان شهر حاضریم برای شهدای گمنام هر کاری انجام دهیم، اگر اجازه دهند از همین امروز آستین‌ها را بالا می‌زنیم و خودمان مانند یک کارگر، کار می‌کنیم تا بنای یادمان این شهدای غریب به زودی ساخته شود.

*زیارت شهدا مایه آرامش روح

محسن محمدی یکی دیگر از شهروندان هفتکلی نیز زیارت شهدای گمنام را مایه آرامش روح می‌داند و می‌گوید: این آرامش به خاطر پاکی روح شهدای عزیز است زیرا آنها اعتقاد راسخی به اهل بیت(ع) و امام راحل(ره) داشته‌اند و در مسیری که آنها برای ما ترسیم کرده، قدم برداشته‌اند.

وی نبود جاده دسترسی مناسب به مزار شهدای گمنام را یکی از مشکلات بیان کرد و افزود: به دلیل نیمه‌کاره رها شدن یادمان شهدا در روزهای بارانی از زیارت آنها محروم می‌شویم زیرا وقتی در کنار مزار این گل‌های معطر قرار می‌گیریم از هر چهار طرف بر سر و روی ما باران می‌بارد.

*توفیق سلب می‌شود

این شهروند هفتکلی اضافه کرد: حق شهدا که در راه حفظ تمامیت ارضی کشور ایران جان خود را نثار کرده‌اند این نیست که با گذشت حدود هفت سال در این وضعیت باشند زیرا این پرستوهای سبکبال به گردن نه تنها ما جوانان هفتکل بلکه به گردن همه ملت ایران حق دارند.

محمدی با بیان اینکه زیارت هفت شهید گمنام کمترین کاری است که می‌توانیم برای آنها انجام دهیم، تاکید کرد: رها شدن یادمان شهدا، توفیق انجام این کار کوچک را نیز در برخی مواقع مانند روزهای بارانی از ما سلب کرده است.

*اعتبار ساخت یادمان کجاست

رضا اصلانی سبزکوهی نیز با طرح یک سوال خاطرنشان کرد: آیا برای ساخت یادمان شهدای گمنام اعتباری در نظر گرفته نشده است که مطمئن هستیم اعتباراتی از سوی مسئولان استانی و کشوری برای آنها در نظر گرفته شده اما نمی‌دانیم در کجا صرف شده است!؟.

وی افزود: علاوه بر زیارت شهدای گمنام در تمام ساعات شبانه‌روز، تمام مردم شهر در روز تاسوعای هر سال به زیارت شهدا می‌آیند و از وضعیت موجود رضایت ندارند.

*کار همچنان بر زمین مانده است

حجت‌الاسلام علی ابراهیمی‌پور، امام جمعه سابق هفتکل (این گفت‌وگو چند روز قبل از انتصاب وی به عنوان امام جمعه آبادان گرفته شده) در پاسخ به سوال ما در خصوص اقدامات انجام شده برای ساخت یادمان شهدای گمنام اظهار کرد: حدود دو سال پیش بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس جلسه ای برگزار کرد و گفت که ساخت بنای شهدای گمنام را پیگیری می‌کند و برنامه‌ریزی‌اش را انجام می‌دهد اما هیچ‌گونه ارتباطی برقرار نکرد و کار همچنان بر زمین مانده است.

وی ادامه داد: اعتباری برای ساخت این بنای یادمان از اعتبارات شهرستان در نظر گرفته شده است و ما نیز با جدیت تمام، پیگیر آن هستیم.

*پایان سال، زمان بهره‌برداری از بنای یادمان

بهزاد صالح‌بیگی فرماندار هفتکل نیز در خصوص اقدامات انجام شده برای ساخت یادمان شهدای گمنام گفت: در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۱۰ میلیون ریال اعتبار برای یادمان شهدا جذب کرده ایم و سنگ مزار آنها نصب شد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۱ نیز حدود یک میلیارد ریال از اعتبارات شهرستان در نظر گرفته‌ایم که حدود ۳۰ درصد آن جذب و در اختیار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که متولی کار است، قرار گرفت.

رئیس شورای اداری هفتکل با بیان اینکه آیت‌الله موسوی جزایری، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز، آیت‌الله شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و حجازی، استاندار خوزستان بر ساخت هر چه سریع‌تر یادمان شهدای گمنام تاکید کردند، افزود: عزم خود را جزم کرده‌ایم که تا پایان سال ساخت یادمان به پایان برسد.

*ساخت یادمان وظیفه بنیاد نیست

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان نیز با بیان اینکه اعتبار در نظر گرفته شده برای ساخت یادمان شهدای گمنام شهرستان هفتکل ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال است، بیان کرد: از اعتبار در نظر گرفته شده از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و اعتبارات شهرستان تاکنون یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریال آن اختصاص یافته که در صورت پرداخت اعتبار باقیمانده به صورت کامل، یادمان این شهدای عزیز با سرعت دو برابر و در کمتر از چهار ماه ساخته خواهد شد.

عبدالمجید عقیلی اضافه کرد: البته ساخت یادمان وظیفه ما نیست و این کار باید توسط هیئت امنایی که در سطح شهرستان به ریاست فرماندار تشکیل می‌شود انجام شود اما جاهایی که کار بر زمین می‌ماند بنیاد وارد می‌شود.

*در انتظار تحقق وعده‌های مسئولان

همه مردم شهر و استان خوزستان به ویژه خانواده‌های معظم شهدای جاویدالاثر در انتظار تحقق وعده‌های مسئولان و دست‌اندرکاران ساخت بنای یادمان شهدای گمنام هستند؛ امیدواریم که دیگر برای غربت شهدای گمنام شهرستان هفتکل این مصرع را زمزمه نکنیم، دریغ از فراموشی لاله‌ها.

===============

درحالی که نزدیک به ۱۰ سال از حضور پرخیر و برکت آلاله های گمنام در هفتکل می گذرد اراده ای برای ساخت یادمان و بارگاه آنها وجود ندارد.

متولیان فرهنگی به ساخت یک حسینیه در کنار این یادمان دلخوش کرده و منتظر هستند تا محلی برای اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی در اختیار بگیرند اما شهدای گمنام هفتکل بدون توجه ، در غربت خویش تنها مانده اند.

چند روز پیش که خبر پیدا شدن پیکرهای مطهر شهدا در خاک فاو منتشر شد ، شاید دلمان می خواست که میزبان این آیه های استقامت الهی باشیم اما وقتی به یاد بی مهری ها و اهمال کاری ها در موضوع هفت شهید گمنام افتادیم ، عاجزانه از خدا خواستیم جلوی این کار را بگیرد تا بیش از این شرمنده شهدا و مادران و پدران چشم به راهشان نشویم.

آخر اینجا دل هیچ مسئولی برای شهدای گمنام نمی سوزد. هیچ قلبی به یاد آنها  نمی تپد و اراده ای برای خارج کردن این هدیه های آسمانی از غربت دیده نمی شود.



نظرات  (۱)

۰۱ شهریور ۹۲ ، ۰۳:۲۴ هــفـتـکـل سـلام:

 آیا بعضی از مسئولین مربوطه در هفتکل خواب اند؟

هــــفـــتــــکـل ســـــــلام

haftkelsalam.loxblog.com

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">